Meal preppen voor beginners

Meal preppen voor beginners

Meal preppen betekent het voorbereiden van je maaltijden voor een bepaalde tijd zodat je alleen nog hoeft op te warmen wanneer je de maaltijden wil nuttigen. Meal preppen kan veel voordelen hebben zoals het eten van de juiste porties in plaats van over eten maar ook scheelt het een hele boel qua tijd want je hoeft dan maar een keer in de keuken te staan in plaats van iedere dag. Daarnaast is het handig voor wanneer je graag gezondere maaltijden wil eten want je hebt dan iedere dag je gezonde maaltijd klaar staan en bent dus minder snel geneigd om iets ongezonds te gaan eten wanneer je een lange werkdag hebt gehad of gewoon simpelweg geen tijd hebt gehad om je maaltijd te maken. Hoe kan je meals preppen en wat ben je er nou voor nodig?

Benodigdheden:

  • Pannen
  • Week menu
  • Magnetron en vriezer proof bakjes.
  • Benodigde ingrediënten

Stap 1:

Bedenk wat je week menu gaat worden, houd hierbij rekening met het feit dat je geen uren in de keuken wil staan en probeer dus ingrediënten terug te laten komen in de maaltijden. Een goed voorbeeld van een week menu is:

  • Maandag:        Broccoli met zilvervliesrijst en kipfilet
  • Dinsdag:          Salade met noten
  • Woensdag:      Zilvervliesrijst met noten en curry van rode linzen
  • Donderdag:     Lauwwarme broccoli salade met nootjes en kipfilet
  • Vrijdag:           Zoete aardappelblokjes met rode linzen en komkommer
  • Zaterdag:        Zoete aardappel met broccoli en een runde hamburger
  • Zondag:           Nasi van zilvervliesrijst met komkommer schijfjes.

Stap 2:

Zorg dat je je bakjes bij de hand hebt en begin met het koken van de rijst, zoete aardappel, linzen en broccoli. Wanneer je dit gedaan hebt kun je deze ingrediënten kruiden naar smaak en kan je de kipfilet bakken, de groenten voor de nasi en de runde hamburger. Daarna kan je de salade maken voor dinsdag. In tussentijd zijn de overige ingrediënten afgekoeld, deze kan je met een weegschaal of andere keukenhulp afwegen en de juiste hoeveelheid in de bakjes doen. De nasi kan je nu ook gaan mengen en kruiden zodat deze naar jouw zin is.

Stap 3:

Nu je alles klaar hebt kun je de bakjes labelen of op volgorde in de vriezer leggen. Het bakje voor Maandag en het bakje voor Dinsdag kan je in de koelkast doen wanneer je het een dag voor de week begint hebt klaar gemaakt want salade is immers niet zo lekker meer wanneer deze uit de vriezer komt.

Nu ben je klaar om de week te beginnen en hoef je niet meer om te kijken naar de maaltijden die je dagelijks moet gaan maken!

Gezond eten begint al met boodschappen doen.

Scroll naar top